Martina Racko: Statečnost je dělat věci podle sebe

02.04.2023

Je naprosto svá. Miluje kosmetiku, dobré jídlo a nezkazí žádnou legraci. V práci je obchodnice a manažerka, doma manželka a máma. Martina Racko je žena, kterou chcete ve svém (online) životě mít, protože ve své Instagramové komunitě podporuje další ženy a fandí jim. A nebojí se, že ji něco takového zastíní, protože ví, že právě v podpoře druhých je velká síla. "Projekt statečných žen, není o nikom smyšleném nebo dokonalém. Nedokázala jsem nic velkého, leda to, že furt žiju, páč všichni víme, že někdy je to na tom světě na palici," říká Martina. "Všechny máme nějaký příběh – já jsem třeba holka z malé vesnice na Slovensku, kde je normální být alkoholikem a brát to jako normu, kde se přijímá život tak jak je, bez jakékoliv myšlenky ho změnit nebo zlepšit, kde je Boží slovo důležitější než slovo blízkého. Ale ako hovorí ujco Rytmus – každý si može napísať svoj príbeh. Takže jsem si v 19ti sbalila baťůžek a táhla do Prahy. Spíš než odvaha to byla nevědomost, spíš než statečnost to byla naivita. A tak jsem tu zůstala. Někdy míň statečná, o to více hysterická."

Co pro tebe znamená statečnost?
Dělat to podle sebe. Podle mě je statečný každý, kdo se rozhodne dělat věci podle sebe bez ohledu na názor ostatních (samozřejmě známe hranice, že). Kámošky chodí na zumbu, ale tebe to neba? Přítel chce jezdit na kole, ale ty to nesnášíš? Je moderní nekouřit, ale ty prostě nechceš přestat? Pro mě je statečný každý, kdo dělá vědomá rozhodnutí, které on sám potřebuje. Kdo si řekne, kašlu na to, teď prostě nemůžu hubnout, protože mám těžké období. Kdo si řekne, jdu pryč z této divné práce plné kreténů. Nebo to, že řekne té protivné bábě na úřadě, ať se s vámi baví normálně a nepovyšuje se. To je statečnost.

Která žena je tvou inspirací a proč?
Ihned okamžitě mě napadla Alice Parchavá. Byla to několik let moje nadřízená a já dodnes hynu úctou a chtěla bych jít rozložit červený koberec a zahrnout jí květinami. V mužském světě… tvrdá, ale férová. Vtipná, ale důsledná. Koučovala nás v době, kdy ti samozvaní kouči, co tu dneska běhaj, prodávali vysavače po sokolovnách. Každé setkání mě zahřeje u srdce a žiju z něho další měsíc.

Kdy ses cítila ve svém životě nejstatečnější?
Jsem strašný trémista, ale přesto mě vždycky všude cpali na oči veřejnosti. Takže už od dětství si připadám mega statečná, když přežiju nějaké vystoupení, prezentaci nebo mluvení před publikem.😊

Dokážeš sebrat odvahu a udělat velký krok do neznáma?
Odvaha na takové ty velké kroky zmizela s příchodem syna. Do té doby mi to bylo jedno, nesla jsem odpovědnost sama za sebe. Teď už to tak není. Takže při představě, že se třeba odstěhuju do Pandžábu nebo odejdu z práce, se úplně klepu.

Ale ty menší kroky – vrhnout se na novinky v práci, vyzkoušet divné jídlo, připravit se na nepříjemný rozhovor, koupit si hnědou vestu místo černé... ty by mi šly. A už jsme si řekly, že to je zrovna pro mě statečnost. 😊

Jsi manažerka, maminka, manželka, kosmetická milovnice… Je některá nálepka, na kterou jsi háklivá?
To je tak výborná otázka. Dítě jsem měla docela pozdě, až ve 31 letech. Do té doby jsem fakt jela bomby a tvrdě pracovala. A najednou jsem zůstala doma na mateřské a začlo rodeo. Jak kdybych se okamžitě změnila na osobu neurčitou – tak co, mamino? Jak je, mamino? Prostě jsem totálně ztratila svoje jméno. Až jsem se musela poměrně agresivně ozývat, pardón, ale já jsem Martina, mám už docela dlouho jméno. Tak pak s tím ty lidi kolem mě přestali, ale byl to fakt boj. Jinak se mě nic nedotýká. Když je člověk sám se sebou v pohodě, nemůžou se ho slova nebo nálepky od ostatních dotknout. To, že mě oni nějak označují o mně nevypovídá vůbec nic.

Jakými rituály pečuješ o své štěstí?
Mám boží instagramovou komunitu. Čtu takové ty rozvojové knížky. Žeru. Hledám furt nějakou rovnováhu, páč jak říká Pavel Moric – pohoda není pro líné 😊

Co ti vysává energii? A umíš se proti tomu chránit?
Nepředvídatelné události. S funkcí "matka" jich přišlo do života mnoho. Miluju plánování a organizování pracovního času a umím fantasticky improvizovat. Ale tohle všechno jsem chytla a hodila do kontajnera, páč když máte dítě, svět už nikdy nebude jak předtím. Prostě to, že vaše dítě onemocní den před důležitou poradou. Že vám zavolají ze školky – přijďte si pro něj, on má teplotu. Že nemáte čas pro sebe, protože surfujete na obrovské vlně, jak se nezcvoknout, jak dělat dobře svou práci, jak být dobrá matka. Neumím se proti tomu chránit a je to černý mrak, co se za mnou každý den táhne, připravený udeřit.

Jaké moudro, myšlenku, poselství či inspiraci bys předala ostatním ženám?
Buďte normální. Když chcete A, říkejte A. Páč se potom přestanete divit, že když jste myslely A a řekly/udělaly B, stalo se B. Strašně se vám uleví a najednou zjistíte, jak je na světě krásně 😊

Martinu najdete na Instagramu.

© 2023 PROJEKT STATEČNÝCH ŽEN
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky